Παιδαγωγική των Παραστατικών Τεχνών Ι: Σύγχρονες προσεγγίσεις στις παραστατικές τέχνες στην εκπαίδευση

Κωδικός μαθήματος
03ΕΠΚΧ0 2-ΠΤ
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Γ
Σειρά εμφάνισης
2
Κατηγορία μαθήματος
Κατεύθυνση
Παραστατικές Τέχνες
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος
Image
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος

Το μάθημα αποτελεί την εισαγωγή στην Παιδαγωγική Επιστήμη με έμφαση στο ρόλο και τη σημασία των Παραστατικών Τεχνών. Παρουσιάζονται και αναλύονται οι βασικές έννοιες της παιδαγωγικής πρακτικής, των σχέσεων διδάσκοντος/διδασκομένων, η σημασία και οι τρόποι διδακτικής πρακτικής και η σημασία των παραστατικών τεχνών ως περιεχόμενο και εργαλείο διδακτικής σε διάφορα μαθησιακά αντικείμενα και αυτοτελώς. Το μάθημα διανθίζεται με συγκεκριμένες διδακτικές πρακτικές και σεμινάρια.

Στο τέλος του μαθήματος οι φοιτήτριες/-ές θα πρέπει να:

  • έχουν εξοικειωθεί με τις βασικές έννοιες της σύγχρονης παιδαγωγικής θεωρίας

  • να γνωρίζουν βασικά στοιχεία και τεχνικές της διδακτικής θεωρίας και πράξης

  • να παράγουν διδακτικά σενάρια στις θεματικές των παραστατικών τεχνών

  • να εφαρμόζουν διδακτικά σενάρια στην τάξη με έμφαση στις παραστατικές τέχνες

  • να προσαρμόζουν τα σενάριά τους στο μαθητικό δυναμικό στο οποίο απευθύνονται

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

🔵 🔴 🟡 Θεωρία (2 ώρες)

  1. Εισαγωγή στην παιδαγωγική θεωρία και έρευνα. 

  2. Εννοιολογική προσέγγιση της διδασκαλίας.

  3. Η νεωτερική ταυτότητα της εκπαίδευσης.

  4. Μάθηση και διδασκαλία στη νεωτερικότητα.

  5. Μάθηση και διδασκαλία στη μετανεωτερικότητα

  6. Εκπαιδευτικοί σκοποί και μαθησιακοί στόχοι.

  7. Μέθοδοι διδασκαλίας.

  8. Μαθησιακά στυλ, πολλαπλοί τύποι νοημοσύνης & νοηματοδότηση της κουλτούρας.

  9. Εκπαιδευτική θεωρία και σημασία των αναλυτικών προγραμμάτων.

  10. Κοινότητες μάθησης και διδασκαλία των παραστατικών τεχνών.

  11. Η Τέχνη διδάσκει και διδάσκεται: οργάνωση εκπαιδευτικού προγράμματος

  12. Οι Παραστατικές Τέχνες στις διεπιστημονικές προσεγγίσεις εφαρμογής αναλυτικών προγραμμάτων.

  13. Πεδία εκπαιδευτικών εφαρμογών για τις Παραστατικές Τέχνες.

 

🔵 🔴 🟡 Εργαστήριο (1 ώρα)

  1. Συζήτηση – ανάλυση βασικών εννοιών.

  2. Μικρά βίντεο διδασκαλίας-αναζήτηση στοιχείων/συζήτηση.

  3. Παρουσίαση κειμένων και πρακτικών για τη νεωτερικότητα.

  4. Παρουσίαση κειμένων και πρακτικών για τη μετα-νεωτερικότητα.

  5. Συγκριτική παρουσίαση τεχνικών διδασκαλίας.

  6. Ασκήσεις στοχοθέτησης μαθήματος

  7. Πρακτικά παραδείγματα μεθόδων διδασκαλίας.

  8. Παρουσίαση/συζήτηση παραδειγμάτων (στυλ, νοημοσύνη, κουλτούρα).

  9. Ανάγνωση – κατανόηση αναλυτικών προγραμμάτων. Παραδείγματα.

  10. Πρακτικές εφαρμογές διδασκαλίας παραστατικών τεχνών.

  11. Ασκήσεις οργάνωσης προγράμματος παραστατικών τεχνών.

  12. Παραδείγματα/ανάλυση διεπιστημονικών προσεγγίσεων.

  13. Παραγωγή και παρουσίαση εκπαιδευτικής εφαρμογής.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική

🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης: 

  • Προφορική εξέταση (40%)

  • Παραγωγή Διδακτικού σεναρίου (60%)

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ - ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
  • Πρόσωπο με πρόσωπο, εξ αποστάσεως εκπαίδευση
  • Χρήση PowerPoint και οπτικοακουστικών παραδειγμάτων.
  • Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω του eClass με εβδομαδιαία παροχή οπτικοακουστικού υλικού, συνδέσμων, φωτογραφιών, έξτρα βιβλιογραφίας και σχετιζόμενων πληροφοριών, σε προσωπική και ομαδική επικοινωνία
eCLASS ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

https://eclass.uop.gr/courses/1083/ 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]

  • Η διδασκαλία στην τομή της νεωτερικής και μετανεωτερικής σκέψης, Εκδόσεις Κριτική.
  • Εισαγωγή στην Παιδαγωγική. Θεμελιώδη προβλήματα της Παιδαγωγικής Επιστήμης, Ξωχέλλης Δ.Π., Εκδόσεις Κυριακίδης.

Έξτρα Βιβλιογραφία

  • Γραμματάς, Θ. (2014). Το Θέατρο στην εκπαίδευση. Καλλιτεχνική έκφραση και παιδαγωγία. Εκδόσεις Μπάμπαλης.
  • Κλαδάκη, Μ. (2019). Η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών στη θεατρική αγωγή. Το παράδειγμα της Φινλανδίας. Εκδόσεις Γρηγόρης.
  • Κοντογιάννη, Α. (2008). Μαύρη αγελάδα, Άσπρη αγελάδα. Εκδόσεις Μοτίβο.
  • Λενακάκης, Α. (2014). Ο θεατροπαιδαγωγός. Το προφίλ ενός καινοτόμου εκπαιδευτικού. Εκδόσεις Διάδραση.
  • Σέξτου, Π. (2005). Θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα στα σχολεία. Εκδόσεις Μεταίχμιο.
  • Φανουράκη, Κ. (2016). Το θέατρο στην εκπαίδευση με τη χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών, Εκδόσεις Παπαζήσης.